سهم تجارت الکترونیک از تجارت بین الملل
یکشنبه, 07 آبان,1396

سهم تجارت الکترونیک از تجارت بین الملل

سهم تجارت الکترونیک از تجارت بین الملل

در دنیای کنونی، تمامی ملل جهان به دلیل توزیع عوامل تولید در مناطق مختلف به یکدیگر وابسته هستند. هر کشوری، دارای منابعی خاصی برای ایجاد گروهی از محصولات می باشد و سعی می کند که با تولید و صادرات آن، کالای مورد نیاز خود را از دیگر کشورها خریداری نماید. به طور معمول کشورهای کوچک وابستگی بیشتری به تجارت بین الملل داشته و این وابستگی در کشورهای بزرگ و دارای اقتصاد قوی تر کم می باشد. با توجه به روند افزایش سرعت تجارت بین کشورها، لزوم استفاده از شبکه گسترده اینترنت بیش از پیش ضروری می باشد و کشور ایران نیز از این امر مستثناء نمی باشد.

بر اساس تعاریف موجود به روش استفاده از اینترنت در معاملات، تجارت الکترونیک گفته می شود. در واقع تجارت الكترونيك فرآيند خريد و فروش محصولات و خدمات بر روی شبكه اينترنت می باشد و به چندین گروه رایج زیر تقسیم می گردد:

B2C : تجارت بين بنگاه با مصرف كننده ( يا مشتری )

B2B : تجارت بين بنگاه با بنگاه

 C2C: تجارت بين مصرف كننده با مصرف كننده

B2A : تجارت بین بنگاه با دستگاه های اجرایی دولت

 C2A: تجارت بین مصرف کننده با دستگاه های اجرایی دولت

دراين بین فعالیت های تجاری اغلب در غالب B2B و B2C صورت می گیرد، هرچند درآينده به علت گرایش افراد به خرید و فروش عمده و سود حاصل از آن ها، فعاليت های حوزه تجارت الکترونیک به سمت B2B خواهد گروید.


B2B (BUSINESS TO BUSINESS) :

در اين مدل طرفين معامله، شركتها هستند. نمونه ای از اين نوع تجارت, عملكرد شركتی است كه از پرتال اول ( www.1st.ir ) براي انجام سفارش, دريافت پيش فاكتور و فاكتور خريد و همچنين پرداخت هزينه ها به شرکت های دیگر استفاده می كند.

در تجارت بین بنگاهی تعامل بین دو شرکت و حذف واسطه ها، سبب كاهش هزينه ها، بهبود كيفيت و افزايش سرعت توليد و درنتیجه اشتغال زایی بسیار گسترده می گردد. پرتال اول به عنوان نخستین سامانه B2B در ایران، بستری برای کاربران خود فراهم نموده تا بنگاه ها با ثبت در خواست های خرید خود و یا آگاهی از درخواست های خرید موجود، با کمترین هزینه بازاریابی و یا منبع یابی (Sourcing) به انجام معاملات بپردازند.

 

B2C CONSUMER) :( BUSINESS TO

در اين مدل، شركتها با مشتريان در ارتباط هستند. در B2C تجارت الكترونيكی بين بنگاه تجاری با مشتری صورت می گیرد. درحال حاضر ده گروه از خدمات و كالاهائی كه از طريق اينترنت زمينه فروش آنها براساس مدل  B2C  فراهم می شود، عبارتند از: سخت افزار، امور مسافرت، جهانگردی، كتاب، موسيقی، ارسال هديه و گل و موادغذايی و نوشيدنی، جواهرات، كالاهای ورزشی والكترونيكی، که برخی از آنها نيز در ليست كالاهای صادراتی كشورمان قرار دارند.

 

C2C :(Consumer To Consumer)

در این مدل طرفين معامله، افراد هستند. سرويس گيرنده، شخصی است كه جنس يا كالايی را از شخص ديگر خريــــداری می كند. فعاليت آژانس های هواپيمايی، راه آهن و يا هر گونه خدمات دیگری از اين نوع را می توان در زمره اینگونه معاملات C2C (تجارت بين مصرف كننده  با مصرف كننده ) در نظر گرفت. انجام مزايده و مناقصه كالاها از طريق اينترنت، در اين مدل از تجارت الكترونيكی قرار می گیرند.

 

BUSINESS TO ADMINISTRATION) B2A):

انواع معاملات تجاری بين شركتها و سازمانهای دولتی، پرداخت عوارض و ماليات ها نمونه هایی از انواع فعاليت های B2A ( تجارت بین بنگاه با دستگاه های اجرایی دولت ) را تشكيل می دهند.

 

(Consumer To Administration) C2A:  

در مدل C2A ( تجارت بین مصرف کننده با دستگاه های اجرایی دولت )، حيطه هايی همچون جمع آوری كمك های مردمی, پرداخت ماليات بر درآمد و هرگونه امور مالی ديگری كه بين دولت و مردم ايجاد شود را در بر می گيرد. به طور مثال در كشور فرانسه C2A پیاده سازی شده و مردم مى توانند مالياتهاى خود را بر روى اينترنت اعلام كنند و يا كمك هاى خود را از اين طريق واريز نمايند.

 

با بکار گیری این مدل ها در کسب و کار به ویژه مدل B2B، می توان از مزایای تجارت الکترونیک بهره مند گردید. از جمله مهمترین این مزایا می توان به صرفه جویی در زمان اشاره نمود، همچنین دسترسی سریع به اطلاعات، کاهش هزینه تبلیغات و فروش، دستیابی به شبکه ای گسترده از عرضه کنندگان و تقاضا کنندگان که نهایتاً منجر به افزایش رشد فروش می گردد، از دیگر مزایای آن می باشند. بنابرین تجارت الکترونیک بخش عمده ای از تجارت بین الملل را به خود اختصاص داده است.

 

با فعالیت پرتال اول در زمینه تجارت بین بنگاهی (B2B) امکان انجام مبادلات در حجم عمده فراهم گردیده است و از هزینه هایی همچون هزینه ثبت سفارش کالا، تبلیغات و بازاریابی و سایر هزینه ها کاسته است.

در این راستا پرتال اول با ایجاد شبکه گسترده تجارت بین بنگاهی B2B، کمک شایانی در زمینه تجارت الکترونیک و معاملات بین بنگاهی نموده است و با ارائه خدمات کامل به اعضا، فضایی تخصصی با امکاناتی ویژه در اختیار کسب و کارهای سراسر کشور قرار داده است که در آن قادر خواهند بود از خرید و فروش کالاها و خدمات در حجمی انبوه و در فضایی امن و با کمترین هزینه برخوردار شوند.

 


پست قبلی
نقش SEO در موفقیت کسب و کار
پست بعدی
شاخص های وب سایت اینترنتی جامع

نظرات کاربران

نظر خود را ارسال کنید

تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید

ارسال نظر