7 راهکار جلب اعتماد و وفاداری مشتریان در کسب و کار تجارت بین بنگاهی B2B - بخش دوم
پنجشنبه, 18 شهریور,1395

7 راهکار جلب اعتماد و وفاداری مشتریان در کسب و کار تجارت بین بنگاهی B2B - بخش دوم

10 برند پرطرفدار twitterدر شهریور-مهر1394

7 راهکار جلب اعتماد و وفاداری مشتریان در کسب و کار B2B (بخش دوم)


کسب اعتماد و وفاداری مشتریان و کارمندان در تجارت بین بنگاهی B2B می تواند بسیار سخت و پیچیده باشد، ولی امری ضروری است، چه بسا می توان گفت حتی از فروش هم مهم تر است. اگر اعتماد دیگران را به دست آورید، راحت تر و بهتر می توانید کسب و کار خود را گسترش دهید و خدمات بهتری را به مشتریانتان ارائه نمایید.

اما اعتماد به راحتی از بین می رود. اگر آن را از دست بدهید، کسب مجدد اعتماد مخاطبان شاید غیر ممکن نباشد، اما بسیار دشوار خواهد بود.


 

اعتماد چگونه به دست می آید؟

جلب اعتماد و وفاداری تجارت بین بنگاهی B2B رمزآلود و اغلب فرار است؛ هیچ کس نمی تواند دقیقا به شما بگوید اعتماد چگونه و از کجا بوجود می آید یا چطور رشد می کند. فرآیند اعتماد قابل درک نیست. نمی توانید نسخه تقلبی آن را بسازید. نمی توانید ادای آن را در بیاورید یا ادعای توخالی در موردش داشته باشید.

قبل از هر چیز می دانم اعتماد چقدر گیج کننده است. به محض اینکه فکر می کنیم آن را به دست آورده ایم، همه چیز رنگ می بازد و محو می شود. اغلب به نظر می رسد اعتماد نداشتن، از داشتنش راحت تر باشد. پیش فرض بیشتر مشتریان، برخلاف سیستم قضایی­، اعتماد نداشتن به کسب و کار ها است، مگر اینکه خلافش ثابت شود. با این حال، در این جا 7 راهکاری را بررسی می کنیم که در محیط حرفه­ای، می تواند برای اعتماد سازی بسیار مفید و موثر باشد. هر یک از این روش ها با بهبود عوامل ارتباطاتی، ایجاد و نشان دادن تعهد و صلاحیت در ایجاد اعتماد و وفاداری مشتریان به کسب و کار B2B کمک می کند.

 

4. حقیقت را بگویید

یکبار دیگر باید تاکید کرد که: برای جلب اعتماد حقیقت را بگویید.

هیچ گاه تصور نکنید برخی از افراد توان درک و پذیرش حقیقت را ندارند. همان طور که از مشتری و کارمند خود انتظار دارید با شما رو راست باشند، در مقابل شما نیز باید با آن ها رو راست باشید. اگر شما دروغ بگویید، هیچ کس به شما اعتماد نخواهد کرد. اغلب برای تاثیر گذاری بر افراد و تغییر نظر آن ها به خودتان، شانس دوباره ندارید، پس هرگز چیزی به جز حقیقت را به مخاطبان تان نگویید.

عمل کردن به قولی که دادید نیز بخشی از راست گویی به حساب می آید. به کاری که نمی توانید انجام دهید، متعهد نشوید. واقع گرا باشید و تمام سعی خودتان را بکنید تا قول خود وفادار بمانید.

 

5. انعطاف پذیر و صبور باشید

اشتباهات دیگران را بپذیرید و در مقابل آن ها بر خود مسلط باشید. قاضی بدون انعطاف نباشید. میانه رو باشید. شرایط، اتفاقات و تجربه های منفی که می تواند بر توانایی اعتماد کردن افراد اثر بگذارد را در نظر بگیرید. تا جایی که می توانید در قوانین تبصره هایی ایجاد کنید. برای مشکلاتی که با روش های رایج حل نمی شوند جایگزین های غیر کلیشه ای و جدید بیابید.

بیاد داشته باشید که اعتماد به مرور زمان ایجاد می شود، خصوصا وقتی با کسی سروکار داشته باشید که در زندگی اش اعتماد را تجربه نکرده باشد.

 

6. به برنامه زمانبندی دیگران احترام بگذارید

اعتقاد دارم که در جامعه کنونی، حس نزاکت، تواضع و احترام در حال رنگ باختن است. توجه کردن و آگاهی از زمانبندی، برنامه های شخصی و نیاز های افراد و مخاطبان می تواند در کسب اعتماد آن ها بسیار خوب و موثر باشد. این یعنی شما باید:

  • به سرعت به تماس های دریافت شده پاسخ دهید.
  • به سرعت به ایمیل ها پاسخ داده و به طور کامل به همه موارد مشخص شده اشاره کنید.
  • در قرار ملاقات ها سر وقت حاضر شوید. در قرار های از پیش تعیین شده اینترنتی، دو دقیقه زودتر از زمان شروع وصل شوید.
  • تا انتهای قرار باقی بمانید و از مخاطب بپرسید آیا برای ادامه وقتش آزاد است یا خیر.

 

7. آنچه را برای مخاطب فراهم آورید که انتظارش را ندارد

بهترین راه ایجاد اعتماد و کسب وفاداری مشتریان، شگفت زده و خوشحال کردن آن ها است. آنچه که درخواست کرده اند را برایشان فراهم کنید و بیش از آن را به آن ها ارائه دهید. خدمات بیشتر، زمان بیشتر، راحتی بیشتر، حساسیت بیشتر.

وقتی چیزی بیش از انتظارشان را به آن ها ارائه می کنید، اثر زیادی می گذارد و ارزش واقعی و اعتماد را نسبت به شما به ارمغان می آورد. ارزشی که در ازای آن، مشتری درباره شما و چگونگی خدماتتان برای دیگران تعریف می کند و این جامعه هدف کسب و کارتان را گسترش می دهد.

من با تمام وجود با جورج مک دونالد، نویسنده و شاعر قرن نوزدهم اسکاتلندی موافقم که گفته است: "جایگاه قابل اعتماد بودن بسیار والاتر و ارزشمند تر از معشوق بودن است". در کسب و کار B2B عامل کسب اعتماد و وفاداری مشتریان بسیار ارزشمند است.


پست قبلی
7 راهکار جلب اعتماد و وفاداری مشتریان در کسب و کار تجارت بین بنگاهی B2B - بخش اول
نظرات کاربران

نظر خود را ارسال کنید

تصویر امنیتی
کد فوق را در فیلد زیر را وارد نمایید

ارسال نظر